Receptioniste
Receptioniste
Dit receptioniste voorbeeld cv is zonder foto, een foto op het cv is nooit verplicht. Jij bepaalt zelf of je een foto wilt gebruiken, onze cv templates passen zich automatisch aan. Het Stanford template is professioneel, overzichtelijk en bevat alle benodigde informatie voor de potentiële werkgever.
Gebruik dit cv"Bekwame, behulpzame en empathische receptioniste met vijf jaar ervaring in verschillende medische centra."
Eva de Jong - ReceptionisteInhoudsopgave
Hoe maak je een perfect cv als receptioniste?
Een receptioniste is het eerste aanspreekpunt van elk bedrijf. Ze moeten daarom het employer brand uitzonderlijk goed kunnen vertegenwoordigen en promoten. En laat er geen betere manier zijn om je vaardigheden op het gebied van klantenservice over te brengen dan via een overtuigende receptioniste cv.
Receptiemedewerkers worden beschouwd als het “gezicht” van elk bedrijf. Als receptionist wil je dus laten zien dat je niet alleen professioneel bent, maar ook om mensen geeft.
Tegenwoordig hechten mensen veel belang aan de employer branding, fair trade en product image. De tijd van kille en formele zakelijke relaties is voorgoed voorbij. Het adverteren van dit nieuwe bedrijfsimago begint bij persoon die de rol van receptionist vervuld.
Om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek, zal je jouw passie voor klantvriendelijke communicatie duidelijk in je cv moeten laten overkomen.
Dit artikel laat zien hoe je het beste je vaardigheden en krachten op een warme en enthousiaste manier kunt benadrukken. We bieden in dit artikel ook een handig receptionist cv voorbeeld. Gebruik deze als inspiratie voor jouw eigen cv.
Voorbeeld cv receptioniste
Download dit receptioniste cv voorbeeld in pdf-formaat
Dit cv-template laat zien hoe Eva haar ervaring benadrukt. Ze vertelt hoe ze in de productiesector leerde omgaan met druk. Opvallend is dat Eva twee keer klantenservice vermeldt. Zo wil ze laten zien dat dit haar specialisatie is. Eva koos voor het professionele Stanford-template met blauwe kleurtinten. Deze kun je met of zonder foto gebruiken.
Waar begin je je cv voor een receptioniste?
Met een uitgebreide voorbereiding kun je een goed cv opstellen. Trek dus voldoende tijd hiervoor uit.
Je moet een cv benaderen als een serieus project waarin je al jouw vaardigheden en meerwaarde zo overtuigend en precies mogelijk laat zien. Het is de bedoeling dat een recruiter meteen weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Elk goed cv begint met een master-cv. Dit is een uitgebreide basisversie van je cv waarin al je opleidingen, vaardigheden en beroepservaring aan bod komen.
Een master-cv moet:
Logisch en leesvriendelijk zijn. Zorg ervoor dat je cv vlot leest.
Een zwart lettertype gebruiken op een witte achtergrond.
Zonder spelfouten geschreven zijn. Zorg voor een goede tekstopmaak.
Goed gepresenteerd, overzichtelijk, georganiseerd en professioneel zijn.
Beginnen met je meest recente of huidige baan. Je eerste baan komt als laatste.
Je opleidingen en kwalificaties op dezelfde manier vermelden.
Zowel soft skills als echte vaardigheden vermelden.
Nauwkeurige referentiegegevens bij elke baan vermelden.
Neem voldoende tijd om je master-cv voor te bereiden. Dit document dient als basis voor al je toekomstige sollicitaties. Het kan zo lang zijn als nodig: vermeld daarom alleen de hoofdzaken.
Vermeld de functietitel van elke baan, maar ook je verantwoordelijkheden en behaalde resultaten. Dit vraagt meer tijd, maar is belangrijk als je succesvol wilt solliciteren.
Noteer tijdens het schrijven van je master-cv al je relevante kwalificaties, diploma's, referenties en andere belangrijke zaken. Bewaar deze informatie samen met je cv in een beveiligd bestand waar je gemakkelijk bij kunt.
Lees je master-cv altijd zorgvuldig na en bewerk hem tot hij foutloos is. Vraag indien mogelijk aan iemand anders om je cv na te lezen. Je wilt een recruiter zeker niet afschrikken met opvallende spelfouten.
Vermeld al je vaardigheden als receptionist
De specifieke vaardigheden die je nodig hebt als receptionist verschillen van bedrijf tot bedrijf. De belangrijkste vaardigheden zijn meestal overal hetzelfde.
Zorg ervoor dat je bij het opstellen van je cv niets vergeet. Vermeld zowel je soft skills als je echte vaardigheden, ook al heb je ze niet lang gebruikt.
Neem voor elke functie de tijd om even stil te staan bij de functie-eisen en welke kernvaardigheden nodig zijn om je werk goed te doen.
Hier zijn een aantal belangrijke soft skills die je als receptionist nodig hebt:
Aanpassingsvermogen: je kan meerdere taken combineren in dynamische situaties.
Empathie: je toont begrip voor andere standpunten.
Zelfbeheersing: je blijft kalm en nuchter tijdens moeilijke of uitdagende momenten.
Geduld: Je wacht je spreekbeurt af. Je weet goed wanneer je moet reageren of actie ondernemen.
Aandachtig luisteren: je probeert altijd je gesprekspartner te begrijpen.
Positief taalgebruik: je communiceert op een vrolijke en geruststellende manier. Je kan met negativiteit omgaan en stelt klanten gerust.
Communicatievaardigheden: Je communiceert duidelijk met collega's.
Gevoel voor verantwoordelijkheid: je lost problemen op, ongeacht wie ze veroorzaakt heeft.
Doorgaans heb je als receptionist ook de volgende kernvaardigheden nodig:
Ervaring met verschillende softwareprogramma's.
Kennis van de producten en diensten van je bedrijf.
Kennis van alle medewerkers en op welke afdeling ze werken.
Op de hoogte zijn van wie er aanwezig of afwezig is op kantoor.
Basiskennis van marketingacties en speciale aanbiedingen.
Sollicitatiebrief of persoonlijk profiel?
Voor een receptionist cv heb je geen sollicitatiebrief nodig, maar we raden je aan om voor elk cv een gepersonaliseerd persoonlijk profiel te schrijven. Sommige mensen gebruiken een standaard profiel dat ze vervolgens passend maken voor de beoogde baan. We raden aan voor elke sollicitatie een gepersonaliseerd persoonlijk profiel te schrijven.
Hier zijn enkele succesvolle voorbeelden van persoonlijke profielen voor verschillende sollicitaties. De vetgedrukte tekst vermeldt relevante informatie voor de recruiter.
Persoonlijk profiel - senior receptionist
Ik ben een professionele senior receptionist met meer dan tien jaar ervaring in de productiesector. Tijdens mijn carrière heb ik meermaals bewezen dat ik efficiënt kan werken en een uitstekende klantervaring kan bieden in een dynamische werkomgeving. Ik ben creatief, vriendelijk en super enthousiast. Bovendien wil ik elke dag blijven leren. Zo geef ik telkens opnieuw het beste van mezelf.
Persoonlijk profiel - ervaren receptionist
Ik ben een bekwame, behulpzame en empathische receptioniste met vijf jaar ervaring in een druk medisch centrum. Ik ben in staat om alle aspecten van de patiëntenadministratie en -service met zorg te behandelen. Ik gedij onder druk, en ben erop gebrand om mijn carrière in de medische sector te laten groeien.
Persoonlijk profiel - beginnende receptioniste
*Ik ben een beginnende junior receptioniste met tien maanden ervaring in een drukbezochte schoonheidssalon. Ik heb ervaring met het maken of afzeggen van afspraken met klanten. Tijdens de laatste maanden heb ik geleerd om klanten te begroeten en te bedienen. Daarnaast zorgde ik ook voor het afdrukken van facturen. Je zou me het beste kunnen omschrijven als een extravert en professioneel persoon die snel leert en graag vooruit wil in zijn carrière.*
Wat is het verschil tussen een sollicitatiebrief en een persoonlijk profiel?
Een persoonlijk profiel is een korte presentatie van jezelf aan het begin van je cv. Een sollicitatiebrief is een op zichzelf staand document dat langer is.
Een persoonlijk profiel is meestal minder dan 100 woorden lang, terwijl een sollicitatiebrief meestal tussen de 500 en 1000 woorden telt.
Persoonlijke profielen worden soms "profieloverzicht" of "profielschets" genoemd.
Welke van deze twee verklaringen moet ik gebruiken?
Een sollicitatiebrief gebruik je het best als je solliciteert naar hoog aangeschreven management- of gespecialiseerde functies. Ze worden ook vaak gebruikt voor een toelating tot universitaire opleidingen en stages.
Aan de andere kant elk cv heeft baat bij een korte profielschets. Zo krijgt de recruiter een snel overzicht van wie je bent en wat hij of zij van je kan verwachten.
Daarom moet je voldoende tijd uittrekken om deze verklaringen te schrijven. Ze moeten gepersonaliseerd zijn voor elke functie. Zo maak je de meeste kans om aangenomen te worden. Bijna elke kandidaat-receptionist zal vergelijkbare vaardigheden hebben als jij. Dit is dus een uitgelezen kans om je te onderscheiden van andere kandidaten.
Een optimistisch, eerlijk en informatief profielschets of persoonlijk profiel helpt je om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
Wat moet er in een profielschets staan?
Een persoonlijk profiel (of profielschets) moet kort maar relevant zijn. Ga uit van de vacature-eisen en vermeld alle soft skills, kernvaardigheden, jaren ervaring of functiegerelateerde trefwoorden die je in de vacature kunt vinden.
Zorg bij het opstellen van je profielschets dat je:
rekening houdt met de functietitel.
je kennis en vaardigheden benadrukt.
het aantal jaren ervaring vermeld.
je belangrijkste soft skills niet vergeet.
de inhoud aanpast aan de vacature-eisen.
Een sollicitatiebrief moet precies dezelfde informatie bevatten als je profielschets. Deze is echter uitgebreid en bevat meer gedetailleerde info over je vaardigheden en ervaring. Je kunt in een sollicitatiebrief dieper ingaan op je beroepskeuze of waarom je van loopbaan wilt veranderen.
Neem voldoende tijd om je sollicitatiebrief zoveel mogelijk af te stemmen op de vacature-eisen.
Beide verklaringen moeten vriendelijk, luchtig en enthousiast zijn, ongeacht de informatie die je toevoegt. Deze documenten bepalen de eerste indruk die een potentiële werkgever van je heeft.
Hoe gebruik je een master-cv?
Als je master-cv helemaal af is, ben je klaar om te solliciteren. Kijk nog een laatste keer na of je geen belangrijke informatie vergeten bent.
Wanneer je een functie ziet waarvoor je wilt solliciteren, lees die dan eerst aandachtig door. Noteer de belangrijkste eisen van de functie. Werkgevers gebruiken vaak trefwoorden in de functieomschrijving om sollicitaties te analyseren.
Op die manier kunnen ze snel de juiste kandidaten selecteren. Als je receptionist cv niet opvalt, dan is de kans groot dat je vriendelijk wordt bedankt. Of überhaupt niets hoort.
De beste manier om trefwoorden in een vacature te identificeren is door naar de functietitel te kijken. Als je bijvoorbeeld solliciteert als hotelreceptionist, zoek dan naar trefwoorden zoals guesthouse, bed and breakfast, vakantiepark of hotelreceptionist.
Houd er rekening mee dat bedrijven verschillende functietitels gebruiken voor hun vacatures: denk aan trefwoorden zoals baliemedewerker of receptiemedewerker.
De volgende stap is het bewerken van je master-cv tot een aantrekkelijke receptionist cv waarmee je recruiters kan overtuigen. Gebruik de meest relevante info uit je master-cv om jouw cv te personaliseren.
Besef dat recruiters en werkgevers weinig tijd hebben om elke cv te analyseren. Ze zoeken tijdens de selectieprocedure naar specifieke informatie. Vinden ze die niet in je cv, dan is de kans groot dat het gewoon weer op de stapel belandt. Door de juiste trefwoorden en een persoonlijke stijl te gebruiken, houd je hun aandacht bij je sollicitatie. Het laat ook zien hoe groot je motivatie is voor de betreffende functie.
Er zijn nog een paar regels die je moet toepassen voor je gepersonaliseerde cv als receptionist:
Gebruik een duidelijke, uniforme en beknopte opmaak voor je master-cv.
De lengte van je cv is belangrijk: beperk je tot maximaal twee (2) pagina's.
Personaliseer je cv voor de functie.
Gebruik positieve taal dat gemakkelijk leest.
Lees na, controleer op spelfouten en stijl. Laat desnoods iemand anders lezen.
Vermeld de contactgegevens van je referenties niet. Vermeld alleen hun naam en functie.
Voeg deze opmerking toe: “Contactinformatie kan op verzoek worden verstrekt.”
Conclusie
Met al deze tips ligt je droombaan als receptionist binnen handbereik. Door vooraf tijd te besteden aan het plannen en samenstellen van een geweldig receptionist-cv, heb je meer kans om een mooie carrière op te bouwen.
Hier zijn een aantal belangrijke tips voor het schrijven van een perfect receptionist cv voor:
Neem voldoende tijd om je cv op te stellen.
Bewaar je master-cv en alle belangrijkste documenten in een veilig en toegankelijk bestand.
Lees de functieomschrijving zorgvuldig en zoek de belangrijkste trefwoorden op.
Creëer een cv met informatie dat relevant is voor de functie.
Schrijf een kort, maar enthousiast persoonlijk profiel in je cv dat gericht is op de functie-eisen.
Hier zijn een paar extra aandachtspunten voor het versturen van je cv:
Stuur je cv en motivatiebrief altijd in pdf-formaat.
Stuur geen andere documenten mee, tenzij hierom gevraagd wordt.
Controleer of je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn.
Vermeld de contactgegevens van je referenties niet tijdens een eerste sollicitatie.
Veelgestelde vragen
Wat is een receptioniste master-cv, en hoe gebruik ik die?
Een master-cv is een document dat je gebruikt om te solliciteren naar een baan als receptionist. Een master-cv moet je opleidingsachtergrond en werkervaring bevatten. Vermeld ook je huidige (of laatste) baan.
Waarom moet ik een master-cv voor opstellen?
Zo bespaar je veel tijd. Als je de belangrijkste info op één plek bewaart, hoef je niet telkens opnieuw te beginnen. Je hoeft alleen gegevens te bewerken voor afzonderlijke vacatures.
Wanneer moet ik referentiegegevens vermelden?
Dat hoeft pas als de recruiter of werkgever contact met je opneemt en expliciet om deze gegevens vraagt. Vermeld nooit referentiegegevens tijdens de eerste sollicitatieronde. In deze fase kan het zijn dat je sollicitatie wordt afgewezen. Meestal worden referentiegegevens in de laatste sollicitatieronde gevraagd.
Het vooraf vermelden van referentiegegevens kan riskant zijn voor zowel jou als de referent.
Ten eerste deel je persoonlijke gegevens met mensen die je niet kent. Het kan altijd gebeuren dat die gegevens in verkeerde handen vallen.
Ten tweede kunnen sommige recruiters eerst contact opnemen met de referent voordat ze contact opnemen met jou. Dit is niet echt de eerlijkste wervingstechniek, maar je kunt dit niet echt voorkomen als je referentiegegevens vooraf deelt.
Ten slotte kan een referent verrast worden door een onverwacht telefoontje. Erger nog: het kan zijn dat je referent je niet herinnert, wat bijzonder zwak overkomt en je kans van slagen verkleint.
Als je een baan zoekt, is het altijd beter om vooraf contact op te nemen met je referenten. Je kunt hen vragen of ze ermee instemmen om hun contactgegevens te delen. Het kan moeilijk zijn om data, verantwoordelijkheden en andere belangrijke informatie te onthouden. Door contact op te nemen kan je hun geheugen snel opfrissen.
Door referenten op de hoogte te stellen, weet je zeker dat hij of zij nog steeds bereid en beschikbaar is om een referentie te geven. Zo ben je zeker dat al je referenties worden bevestigd en dat je vaardigheden op de juiste manier worden gepromoot.
Moet ik hobby's en persoonlijke interesses op mijn cv vermelden?
Recruiters en werkgevers hebben weinig tijd en willen enkel relevante informatie lezen. Hobby's en interesses zijn geweldig in ons privéleven, maar je zet deze liever niet op je cv, tenzij deze gerelateerd voor de baan kunnen zijn.
Een goed voorbeeld van een relevante interesse, als je solliciteert naar een functie als receptionist, zijn gesprekken die je hebt gevoerd als lid van een debatclub.
Welke opleiding heb ik nodig?
Voor alle functies als receptionist volstaat een diploma van het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs. Een diploma hoger onderwijs kan vereist zijn, afhankelijk van de werkgever.
Heb ik specifieke vaardigheden nodig?
Een diploma voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs volstaat vaak, ook gezien veel bedrijven bereid zijn om een receptionist zelf op te leiden.
Computervaardigheden zijn echter een voordeel, net als je bereidheid om je computer- en communicatievaardigheden te verbeteren.
Er bestaan veel opleidingen om receptionist te worden, elk met hun eigen vaardigheids- en opleidingsniveau. De meeste opleidingen kun je online volgen.
Zijn er verschillende specialisaties binnen dit beroep?
Elk bedrijf met klanten heeft een vriendelijke contactpersoon nodig om klanten aan de telefoon te begroeten of te ontvangen op locatie.
Afhankelijk van de sector zijn bepaalde persoonlijkheden en karakters beter geschikt.
Een medische receptionist moet bijvoorbeeld zorgzaam en empathisch zijn. Een hotelreceptionist moet eerder vriendelijk maar zakelijk zijn, terwijl de schoonheids-, muziek- en entertainmentsectoren juist op zoek zijn naar extraverte en energieke types.
Een specialisatie zorgt ervoor dat je meer kennis hebt van de producten en diensten uit een bepaalde sector. In dat geval heb je ook meer voeling met de behoeften van je klanten. We raden je aan om te solliciteren in een sector die past bij je persoonlijkheid en interesses. Je kunt nog steeds blijven leren, of je gewoon aanpassen aan elke context.
Om een top receptionist te worden moet je vooral aandacht besteden aan je vaardigheden op het gebied van klantenservice, communicatie, professionaliteit en efficiëntie.
Kan ik mijn carrière ontwikkelen als receptionist?
Jazeker! Receptionisten beginnen vaak met ondersteunende functies op instapniveau. Je kunt later doorgroeien naar een meer zelfstandige baan als receptionist.
Afhankelijk van de sector en je vaardigheden kun je doorgroeien naar een baan als secretaris/secretaresse, personal assistant of public relations medewerker.
Hoe begin ik aan mijn sollicitatie?
Begin met het opstellen van een master-cv. Zo verlies je later geen tijd bij het solliciteren.
Ben je pas afgestudeerd of denk je aan een carrièreswitch? Zoek dan een baan bij een groot bedrijf. Die bieden meestal opleidingen aan.
Hoewel een receptioniste-sollicitatiebrief meestal geen vereiste is voor een baan als receptionist, kan het een goed idee zijn om je keuzes te verantwoorden als je weinig of geen ervaring hebt.
Scoor je droombaan met CVMaker
Maak nu simpel en snel een professioneel CV en download binnen 10 minuten. Waar en wanneer je maar wilt.
Maak nu je CVVergroot je kansen op een baan aanzienlijk met een goed cv